Skip to main content

Met dagelijks meer dan een half miljard actieve gebruikers kunnen we stellen dat het hard gaat met Instagram sinds de start in 2010, erg heel hard zelfs. Als je naar de 100 grootste merken ter wereld kijkt, heeft meer dan 90% van hen een Instagram-account. Tot kort geleden was Instagram Shopping alleen voor hen beschikbaar. Nu kan jij deze functies ook gebruiken als je een webshop hebt. Maar waarom is Instagram Shopping onmisbaar?

Wat is Instagram shopping?

Instagram shopping is een Instagram-functie waarmee online winkels een product in hun bericht kunnen taggen. Je kunt geen klikbare links bij je bericht plaatsen op Instagram, wat je wel op Facebook kunt doen. Wanneer een volger geïnteresseerd is in een product, wil je natuurlijk zo snel mogelijk naar het juiste product in je online winkel springen. Dat kan met Instagram Shopping.

Hoe werkt Instagram Shopping?

Instagram shopping is heel eenvoudig. Wanneer je deze functie in je profiel inschakelt, krijg je een extra optie bij het plaatsen van een nieuw bericht. Normaal gesproken zou je een persoon of account taggen. Nu markeer je het product. Let wel op, je kunt maximaal 5 artikelen per foto taggen. Bij meerdere foto’s kun je meer dan 5 producten taggen.

Een ander coole optie wat je kunt doen, is artikelen taggen in Instagram Stories. Je kunt slechts 1 artikel per storie taggen. Klik hier om zelf Instagram-aankopen in te stellen.

Tijd voor een leuk weetje!
Wist je dat 65% van de best presterende posts van merken op Instagram een of ander product bevatten?

Maar waarom is Instagram Shopping zo onmisbaar?

Ten eerste heeft meer dan de helft van alle Instagram-gebruikers de app al gebruikt om online een product te kopen. Bovendien reageert 75% van de Instagram-gebruikers op advertenties door op “Nu kopen” of “Contact” te klikken. Dus zelfs als ze niet meteen iets kopen, blijven hun prestaties waardevol omdat ze je online winkel al hebben bezocht. Vanaf dat moment kun je ze omleiden met jouw advertenties totdat ze een aankoop doen.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden

Een van de belangrijkste voordelen van Instagram die het onderscheidt van alle andere sociale-mediaplatforms, is dat het fotogericht is. In tegenstelling tot Facebook, Youtube of andere sociale media bestaat Instagram alleen uit foto’s en video’s waar je tekst aan kunt toevoegen. (Tekst is niet eens vereist).

Op een platform met alleen foto’s of video’s breng je potentiële klanten veel sneller dichter bij hun aankoop. Omdat ze je beter onthouden, voelen je volgers zich meer betrokken bij je merk.

Leave a Reply